ساختمان دات نت - نیازمندی های صنعت ساختمان
ساختمان دات نت - نیازمندی های صنعت ساختمان
کف سابی

کفسابی بتن چیست؟ آشنایی با 2 روش متداول اجرای آن

کفسابی بتن یکی از نیازهای مهم افرادی است که از بتن در کف سازه خود استفاده کرده اند. در این پست قصد داریم به بررسی کفسابی بتن، روش های متداول در انجام فرایند کفسابی بپردازیم. با نیازمندی های ساختمان همراه باشیم.

 

بتن چیست؟

بتن محصولی است که از مخلوط شدن سنگدانه های ریز یا همان شن و ماسه با ترکیب سیمان و آب به دست می آید. در فرآیند تشکیل بتن ترکیب آب و سیمان منجر به ایجاد واکنش گرمازا به نام هیدراتاسیون می شود که این واکنش در نهایت منجر به سخت شدن و گیرش نهایی بتن می شود. امروزه بتن یکی از گزینه های اصلی در صنعت ساخت و ساز در جهان می باشد.

 

کفسابی چیست؟

کفسابی فرآیندی است که در آن لایه ای از روی سطح پاک شده و سطحی زیبا و یکدست به وجود می آورد. مهمترین دلایل کفسابی می توان در رفع ناترازی سطح، از بین بردن آلودگی رسوخ کرده در سطح، ایجاد زیبایی سطح، افزایش مقاومت و عمر مفید کف، رفع آسیب سطحی اشاره کرد.

 

کفسابی بتن چیست؟

همانگونه که گفته شد استفاده از بتن به عنوان کفپوش یکی از گزینه های محبوب در صنعت کشورمان می باشد. این کفپوش در گذر زمان به دلایل مختلف مانند فرسودگی، آلودگی، شکستگی و… نیاز به کفسابی پیدا می کنند. در صورتی که به موقع اقدام به رفع مشکلات کف نکنیم، دچار چالش های مختلف و در نهایت از دست دادن کف می شویم.

کفسابی بتن فرآیندی است که در آن با استفاده از دستگاه های مخصوص اقدام به لایه برداری از سطح بتن اجرا شده در کف سازه می کنند و سطح را همانند روز اول به صورت تمیز و یکدست در می آورند.

نوع بتنی که می بایست کفسابی بر روی آن انجام شود نیز مهم است. برای مثال کفسابی بتن نرمه به علت نوع ساختار آن سریعتر می باشد اما برای بتن سنگ ریزه دار به علت وجود همین سنگریزه نه تنها سرعت کار کمتر می باشد بلکه دقت و تجربه اپراتور کفساب نیز اهمیت دارد.

 

روش های کفسابی بتن

به صورت کلی برای کفسابی بتن ، از دو روش خشک و تر استفاده می شود که در ادامه به بررسی هر کدام از این روش ها خواهیم پرداخت

 

کفسابی بتن با روش خشک

در این فرآیند کفسابی بدون آب می باشد و کاملا خشک این فرآیند اجرا می شود. مهمترین مزایای این روش میتوان به سرعت مناسب، عدم تولید دوغاب، کاهش مصرف آب و از معایب این روش می توان به قیمت بالا، عدم ایجاد گرد و غبار در صورت نداشتن دستگاه به وکیوم اشاره کرد.

 

کفسابی بتن با روش تر

در این فرآیند کفسابی آب به محل کفسابی تزریق می شود . از مهمترین مزایای کفسابی بتن می توان به قیمت ارزان تر و عدم تولید گرد و غبار اشاره کرد و از معایب این روش نیز می توان به مصرف زیاد آب، تولید دوغاب، زمانبر بودن اشاره کرد.

 

همچنین بخوانید:

کفسابی سرامیک

کفسابی سنگ مرمر

 

کفسابی بتن

دستگاه های کفسابی بتن

به صورت کلی دستگاه هایی که برای کفسابی بتن مورد استفاده قرار می گیرند دستگاه های ایتالیایی و آلمانی می باشند اما معمولا این دستگاه ها به به صورت تک فاز و سه فاز تقسیم بندی می شود.

دستگاه ساب بتن تک فاز

دستگاه های تک فاز دستگاه هایی هستند که بیشتر برای پروژه های با ابعاد کوچک و با سختی کم مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به قدرت مورد نیاز این دستگاه نیز تکفاز می باشد.

دستگاه ساب بتن سه فاز

دستگاه های سه فاز دستگاه هایی هستند که از قدرت بالایی برخوردار بوده و قائدتا به مصرف برق بیشتری نیاز دارد. این دستگاه بیشتر برای پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

لقمه های مورد استفاده در فرآیند کفسابی بتن

لقمه الماسه متال

از این لقمه ها معمولا برای لایه برداری و یکنواخت کردن سطح بتن در مراحل اولیه کفسابی استفاده خواهد شد.

 لقمه آجری

این لقمه ها از ذرات یک ماده معدنی که عموما از خاک های خاص مانند فلدسپار و کوره با حرارت بالا تولید می شود. مهمترین دلیل استفاده از این لقمه ها مقاومت بالا و قیمت مناسب می باشد.

لقمه رزینی

عموما برای تهیه این لقمه، از رزین های فنولیک استفاده می شود. این لقمه ها بر اساس میزان سختی دسته بندی می شود. این لقمه ها به صورت پد عرضه می شود و نسبت به لقمه آجری کیفیت بالاتر و همچنین قیمت بالاتری برخوردار می باشد.

 

فرآیند کفسابی بتن

کفسابی بتن به صورت خلاصه به شکل زیر می باشد.

ابتدا از لقمه زبر استفاده می کنیم و لایه ابتدایی بتن را برداشت می کنیم. سپس از لقمه نرم تر برای لایه برداری استفاده و در نهایت لقمه نرم تر نسبت به لقمه دوم مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که از کفسابی تر استفاده می شود بهتر است دوغاب حاصل از کفسابی در پایان هر مرحله به سرعت جمع آوری و مانع از انتشار آن در مسیر لوله ها و درزهای انقطاع شویم.

 

استفاده از متخصصان در فرآیند کفسابی میتواند در کیفیت کار و کاهش هزینه تمام شده نقش بسزایی داشته باشد. برای مشاهده لیست شرکت های کفسابی به صفحه سنگسابی و کفسابی مراجعه کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *