ساختمان دات نت - نیازمندی های صنعت ساختمان
ساختمان دات نت - نیازمندی های صنعت ساختمان
اجرای پوشش ضد حریق

اجرای پوشش ضد حریق – بررسی مراحل و 3 نکته مهم اجرایی

استفاده از پوشش ضد حریق، یکی از راه های تقویت سازه ها در برابر حریق می باشد. ما در این پست قصد داریم به بررسی مراحل اجرای پوشش ضد حریق بپردازیم اما پیش از آن بهتر است یک معرفی مختصر از پوشش ضد حریق داشته باشیم.

پوشش ضد حریق چیست؟

این پوشش در اصل موادی می باشند که بر روی سازه های مختلف پاشیده می شوند و آن ها را در هنگام آتش سوزی مقاومت می بخشد. در این فرآیند، ستون ها و تیرهای اصلی سازه از طریق پاشش پوشش ضد حریق ایمن می شوند. به شکلی که در سازه های فولادی سازه در دمای 500 درجه دچار نرمی می شود اما در سازه های فولادی میزان مقاومت به 1200 درجه می رسد. در این پست از نیازمندی های ساختمان قصد داریم به بررسی مراحل اجرای پوشش ضد حریق بپردازیم.

مراحل اجرای پوشش ضد حریق
اجرای پوشش ضد حریق

 

نکات مهم پیش از اجرای پوشش ضد حریق

مهمترین نکات پیش از اجرای پوشش ضد حریق اسکلت فلزی به شرح زیر می باشد

سطح فولادی که می بایست مورد پاشش قرار بگیرد باید دارای دمایی بین 4/4 درجه و 50 درجه سانتیگراد باشد. در صورتی که دما کمتر و یا بیشتر از دمای مورد اشاره بود می بایست تا رسیدن به دمای مجاز کار متوقف شود.

سطح فولادی که می بایست مورد پاشش قرار بگیرد باید عاری از هرگونه آلودگی شیمیایی مانند روغن، گریس و موارد مشابه باشد. در صورت وجود این موارد می بایست ابتدا به رفع آلودگی اقدام کرد.

سطح اسکلت برای زدودن گرد و خاک با واترجت مورد شستشو قرار گیرد.

فضای میان تیر و عرشه فولادی می بایست با مصالح مجاز مانند پشم سنگ به شکلی پر شود که فضای خلاء تا لبه تیر برابر باشد.

فضای محیط برای حرکت راحت خرک متحرک بهینه سازی شود. در صورتی که محل اجرا دارای پرتگاه می باشد می بایست پیش از شروع عملیات، نسبت به ایمن سازی پرتگاه ها اقدام کرد.

بتن های مازاد از سطح پاشش می بایست جمع آوری و ترجیها سطح مورد پاشش به صورت یکدست باشد.

در صورتی که پرایمر دچار آسیب دیدگی شده است می بایست پیش از اجرای پوشش ضدحریق مجدد بازسازی شود. در صورت عدم بازسازی می تواند بر کیفیت عایق ضد حریق اجرا شده اثرگذار باشد.

سطوحی که در مجاورت محل پاشش پوشش ضد حریق قرار دارند و نیازی به پوشش ندارند می بایست با وسایل مناسب به صورت موقت پوشیده شوند

خود خرک نیز می بایست استانداردهای حداقلی را داشته باشد. برای مثال حفاظ تا ارتفاع 90 سانتی متری را داشته باشد. همچنین چرخ خرک ها می بایست مجهز به قفل باشد تا در حین کار، اپراتور دچار حادثه نشود.

 

اجرای پوشش ضد حریق
مراحل اجرای پوشش ضد حریق

نکات مهم در حین اجرای پوشش ضد حریق

در زمان اجرای پوشش ضد حریق اجرای موارد زیر الزامی می باشد

سطح محیط پیش از اجرای پوشش ضد حریق می بایست خشک شده باشد

با توجه به قطعه بندی صورت گرفته فرآیند پاشش با فاصله زمانی مناسب اجرا شود

در ابتدا می بایست سطح سقف مورد پاشش قرار بگیرد و سپس سطح ستون ها مورد پاشش قرار می گیرد.

ضخامت مواد پاشیده شده می بایست در زمان اجرا توسط کارشناس و مطابق با چک لیست ارائه شده و از طریق ابزار سنجش دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

دانسیته مواد به صورت روزانه توسط کارشناس و مطابق چک لیست مورد بررسی قرار بگیرد

در صورتی که بر روی سطح فولادی از ضد زنگ استفاده شده است می بایست پرایمرهایی بر روی سطح فولادی برای افزایش چسبندگی پوشش ضدحریق اجرا شود و سپس از پوشش استفاده شود.

اجرای پوشش ضد حریق پایه سیمانی و گچی به صورت اسپری و از طریق دستگاه شاتکریت می باشد.

اجرای رنگ ضد حریق نیز با استفاده از قلمو و یا قلتک قابل اجرا می باشد.

اجرای پوشش ضد حریق با ضخامت بیش از 16 میلیمتر باید بیش از یک دست مورد اجرا قرار بگیرد

 

همچنین بخوانید

پرده ضد حریق

اجرای پوشش ضدحریق مشهد

 

نکات مهم پس از اجرای پوشش ضد حریق

پس از اجرای پوشش ضد حریق رعایت نکات زیر الزامی است

با توجه به عوامل اثر گذار مانند نوع سازه، شرایط جوی شهر محل اجرا، میزان ضخامت اجرای پوشش ضد حریق، از دستگاه تهویه مناسب جهت سرعت دهی به فرآیند خشک شدن پوشش استفاده می شود.

محل اجرای پوشش ضد حریق می بایست از مواد آسیب زا مانند ریزش آب و باران محافظت شود. عدم توجه به این موضوع می تواند کیفیت و کارایی پوشش ضد حریق را تحت تاثیر قرار دهد.

ترجیحا در صورت امکان برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی به متریال کار شده، عملیات ساخت و ساز در بازده زمانی 24 پس از اجرای پوشش ضد حریق متوقف شود.

تنها پس از خشک شدن مواد ضدحریق امکان ماله کشی وجود دارد. همچنین در هنگام ماله کشی بر روی تیرها باید کاملا مراقب کم نشدن ضخامت مواد اجرا شده بود.

در صورتی که پس از اجرا مواد، نیاز به اتصال هرگونه قطعه به سازه فولادی است می بایست این فرآیند با نظر و حضور کارشناس صورت بگیرد.

 

در صورت نیاز به اجرای پوشش ضد حریق به صفحه لیست شرکت های پوشش ضد حریق مراجعه فرمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *