ساختمان دات نت - نیازمندی های صنعت ساختمان
ساختمان دات نت - نیازمندی های صنعت ساختمان
پرده ضد دود آسانسور

پرده ضد دود آسانسور چگونه مانع انتشار دود می شود؟

یکی از ابزار های مهم در زمینه ایمنی ساختمان در زمان بروز حریق استفاده از پرده ضد دود آسانسور می باشد. در زمان بروز حریق، چاه و تونل آسانسور به صورت دودکش عمل می کند. به شکلی که دود حاصل از حریق از یک طبقه به وسیله این چاه در طبقات بعدی پخش می شود که موضوع باعث بروز خسارت می شود. در استاندارد های روز دنیا برای حل این موضوع استفاده از پرده ضد دود آسانسور پیشنهاد شده است. در این پست قصد داریم به بررسی نقش این پرده در جلوگیری از انتشار دود در ساختمان بپردازیم .

 

پرده ضد دود آسانسور
پرده ضد دود آسانسور

معرفی پرده ضد دود

پرده ضد دود یکی از جدیدترین و در عین حال کارآمد ترین ابزارهای ایمنی ساختمان در مقابله با حریق می باشد. این محصول در سه مدل ضد حریق، ضد دود و ضد حریق مقاوم به حرارت عرضه می شود. نحوه عملکرد این محصول بدین شکل می باشد که در مکان های عمومی سازه و مکان هایی که در زمان تخلیه و خروج اهمیت دارد از این پرده برای ایمن سازی استفاده می شود. برای مثال در مسیر راهرو های خروجی از این پرده استفاده می شود.

در زمان بروز حریق که دود و یا حرارت باعث آسیب به افراد محبوس در ساختمان و یا ایجاد مشکل در مسیر تخلیه می کند از این پرده استفاده می شود تا بتواند هم تخلیه افراد را سرعت ببخشد و هم  امکان ایمنی بیشتری به افراد محبوس فراهم کند.

 

این پرده ها معمولا به صورت توکار و پرتابل قابل استفاده می باشد. همچنین نحوه عملکرد این دستگاه ها هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار قابل تنظیم می باشد. پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر به صفحه تفاوت پرده ضد حریق و پرده ضد دود مراجعه کنید

 

پرده ضد دود آسانسور
پرده ضد دود آسانسور

 

استفاده از پرده ضد دود آسانسور

یکی از مکان هایی که معمولا در استاندارد های روز دنیا برای استفاده از پرده ضد حریق پیشنهاد می شود مقابل درب ورودی آسانسور می باشد. این پرده همانگونه که قبلا گفته شد وظیفه نگهداری دود در محدوده طبقه را دارد و مانع انتشار دود در سطح ساختمان می شود.

 

معمولا برای استفاده از پرده پیشنهاد می شود از پرده های دارای مقاومت یک ساعته برای ساختمان های تا 3 طبقه و برای ساختمان های بیش از 4 طبقه از پرده های دارای مقاومت دو ساعته استفاده شود. فضای مقابل درب آسانسور طبقات نیز در فرآیند طراحی می بایست به شکلی طراحی شود که امکان خروج دود و تخلیه سریع برای افراد را نیز دارا باشد.

 

پرده ضد دود معمولا دارای سیستمی می باشد که به طور خودکار و یا دستی فعال می شود. همچنین برای بهبود عملکرد سیستم در زمان وقوع حریق پیشنهاد می شود که برای ساختمان های بیش از 3 طبقه از سانتیفیوز در تونل آسانسور نیز استفاده شود.لازم به ذکر است که برای انتخاب سیستم و استراتژی بهتر در حوزه ضد حریق و ایمنی، بهتر است از کارشناسان حوزه ایمنی و حریق مشورت فرمایید.

 

همچنین پیشنهاد می شود برای مشاوره، راهنمایی و خرید به صفحه پرده ضد حریق مراجعه فرمایید.

Rate this post
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *