ساختمان دات نت - نیازمندی های صنعت ساختمان

شیب بندی با پوکه معدنی

بلاگ

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ 623 بازدید
ساختمان دات نت - نیازمندی های صنعت ساختمان

شیب بندی با پوکه معدنی

کشور ایران همواره جز کشورهای زلزله خیز در جهان می باشد. ساختمان ها می بایست به شکلی ساخته شود تا علیرغم سبک بودن، بتواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد. در این پست از مقالات نیازمندی های ساختمان به بررسی شیب بندی با پوکه معدنی پوکه معدنی می پردازیم.

سبک سازی سازه یکی از چالش های اصلی مهندسان در طی سال های گذشته می باشد. در گذشته برای شیب بندی سقف سازه ها از ضایعات ساختمانی استفاده می شد اما امروزه دیگر نیازی به استفاده از ضایعات برای شیب بندی سقف نیست. استفاده از پوکه معدنی پیشنهاد ما برای این موضوع می باشد.

در زمان بارش برف و باران پشت بام ساختمان اصلی ترین نقطه درگیر در ساختمان است. مسیر و شیب خروجی آب باید به گونه ای طراحی شود که در سریعترین زمان ممکنه نزولات آسمانی جمع آوری و به مسیر از پیش تعیین شده انتقال داده شود. پس میتوان گفت شیب بندی و ساخت پشت بام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شیب بندی با پوکه معدنی
شیب بندی با پوکه معدنی

در صورتی که شیب بندی پشت بام به شکل درست و صحیح صورت نگیرد احتمال تخلیه ناقص آب و ماندن آب در برخی نقاط از پشت بام وجود دارد. ماندن آب میتواند باعث بروز نم در سقف ساختمان شود و در گذر زمان باعث نفوذ در مصالح داخلی و ریزش سقف شود.

در معماری قدیمی ایران معمولا برای سازه پشت بام بر اساس محل جغرافیایی ساخت از مواد مختلفی استفاده می کردند. برای مثال در مناطق شمالی کشور از شاخه درختان،  مناطق مرکزی از کاه گل و ساروج و… استفاده می کردند. این مواد علیرغم این که به لحاظ قیمتی ارزان و همچنان در برخی مناطق ایران استفاده می شود اما از کیفیت و کارایی مناسبی برخوردار نیست.

در معماری جدید ایران نیز معمولا برای سازه پشت بام از بتن، آهن، سفال و آجر استفاده می شود. این مواد نیز علیرغم مقاومت خوبی که دارند موجب افزایش وزن سازه می شود.

 

پیشنهاد سردبیر

طرح اختلاط بتن سبک با پوکه معدنی

وزن مخصوص پوکه معدنی و صنعتی

پوکه معدنی یا فوم بتن

استفاده از پوکه معدنی برای شیب بندی سقف

برای شیب بندی با پوکه معدنی ابتدا می بایست پوکه معدنی و انواع آن را شناخت. به صورت کلی پوکه ها به دو دسته پوکه معدنی و پوکه صعنتی تقسیم می شوند. پوکه معدنی پوکه ای است که از طبیعت استخراج می شوند. در زمان وقوع آتشفشان، مواد از دهانه کوه به دریا و یا محیط تر مانند رودخانه و یا دریاچه و یا باران برخورد می کند و در اثر آن پوکه معدنی به وجود می آید. این پوکه ها دارای بافت متخلخل و سبک می باشد.

همچنین پوکه های معدنی به دو دسته پومیس و اسکوریا تقسیم بندی می شوند. پوسی ها پوکه هایی هستند که وزن سبک تری دارند و یک عایق قوی در برابر صدا و حرارت هستند. این دسته از مقاومت و عمر بالایی برخوردار می باشند اما پوکه اسکوریا نسبت به پومیس از وزن بیشتر و کیفیت کمتری برخوردار می باشد.

امروزه سبک سازی سازه یکی از چالش های اصلی سازندگان می باشد. یکی از متریال های محبوب برای شیب بندی ساختمان استفاده از پوکه معدنی می باشد. پوکه معدنی از حجم بالا و وزن کم برخوردار است و در صورت استفاده می تواند نقش موثری در کاهش وزن سازه داشته باشد. همچنین پوکه معدنی از خاصیت های مختلفی مانند عایق و نارسانایی بودن برخوردار بوده و تا حد نسبتا مناسبی مانع تبادل دما از داخل به بیرون می شود.

همچنین سرعت اجرا شیب بندی پشت بام با پوکه به نسبت سایر مصالح ساختمانی بیشتر می باشد.

 

شیب بندی با پوکه معدنی
شیب بندی با پوکه معدنی

 

پوکه معدنی چیست؟

مواد مذاب زمانی که از اعماق زمین به سطح زمین حرکت می کند و گازهای آتشفشانی در فشای زیر زمین، جذب مواد مذاب می شود. هنگامی که مواد مذاب به سطح زمین می رسد در صورتی که بنا به دلایل مختلف مانند دمای کم و رطوبت سطح زمین به سرعت سرد می شود و جامد می شود. در اثر این تغییر حالت موادی تشکیل می شود که به آن پوکه معدنی گفته می شود.

این مواد که به آن پوکه معدنی گفته می شود دارای خواص فوق العاده ای می باشد که مهمترین آن ها وزن پایین، تخلخل بالا، استحکام بالا، خاصیت عایق می باشد.

2/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *